Ekologiczne piękno



Wprawdzie natura świetnie sobie radzi z kreowaniem naszego otoczenia, jednak wypracowane przez człowieka technologie i innowacyjne myślenie pozwalają na wykreowanie z jej pomocą znacznie bardziej wydajnych i zrównoważonych ekologicznie materiałów.

Zdolność do obróbki naturalnych materiałów dla własnych celów i zamiana ich na użyteczne narzędzia jest tym, co definiuje ludzkość od wieków. Jednak wraz z coraz większą biegłością w tworzeniu utylitarnych form z surowych materiałów, staliśmy się jednocześnie bardziej świadomi potencjalnie destrukcyjnej strony tych procesów na środowisko. Dziś jesteśmy na etapie, na którym połączyliśmy to brzemię odpowiedzialności z zaawansowanymi możliwościami kontroli i kształtowania materiałów.

W efekcie udało nam się stworzyć takie procesy obróbki, które można określić nie jako syntetyczne, lecz ponad-naturalne. Niezwykle wysoki poziom kontroli nad surowymi naturalnymi materiałami umożliwia dziś korzystanie z materiałów znacznie mniej syntetycznych i znacznie bardziej zrównoważonych. Procesy te są bardzo skomplikowane i podlegają różnym patentom. Można je jednak z grubsza podzielić na powstające za pomocą inżynierii fizycznej oraz w wyniku inżynierii chemicznej.

 

97a851f0cda4fa4f35964c9bc5935a54

b6097d01309d0c880005a112545e69b6

Redukcja naturalnych materiałów do ich konstytutywnych elementów, zmiana powierzchni i komponowanie na nowe sposoby ich fragmentów to sprawdzone metody zwiększania estetycznej i technicznej charakterystyki materiałów. Przetworzony kamień jest prawdopodobnie najbardziej znanym przykładem tego typu ingerencji. Resztki naturalnych kamieni, takich jak marmury i granity, są rekonstruowane za pomocą spoiwa, dzięki czemu uzyskujemy kamień o kontrolowanej powierzchni i wyższych właściwościach fizycznych niż jego występujący w naturze odpowiednik.

Dzięki nowym technikom obróbki i wyrafinowanym metodom komputerowej kontroli producenci rozwinęli także nowe metody ingerencji w powierzchnię naturalnych materiałów. Lithos Design – zaawansowane modelowanie w 5 osiach za pomocą CNC do obróbki naturalnych kamieni. Ta technologia pozwala wykreować warstwowe, kamienne powierzchnie, modułowe partycje oraz trójwymiarowe okładziny do wnętrz. Osiągnięcie tego efektu w tradycyjny sposób wymagało niezwykłego nakładu pracy i zdolności kamieniarzy. Możliwości jakie daje ta metoda nierzadko wykorzystywane są przy projektowaniu wnętrz komercyjnych.

 

5c59d96717f865bb8f458f25f51ae1bb

a50785d1411c67394e41445532d23943

b78c2a46e62ac2c9e02ef45047804b17

b66fc4daca9a49a5969f99c542224ed1

11a90fd062f22e662d442024fa2b7c0d

Niektóre naturalne materiały cechują się bardzo dużą wartością estetyczną, jednak ich zastosowanie jest mocno ograniczone poprzez formę, w jakiej naturalnie występują. Przykładem tego typu materiału jest bambus. Bardzo szybko rosnący naturalny materiał (do 1 metra dziennie), przez co jest bardzo pożądanym materiałem konstrukcyjnym z punktu widzenia ekologii. Jednak jego puste łodygi nie pozwalają na bezpośrednie zastąpienie nim drewna.

Sposób na to znalazła m. in. holenderska firma Moso. Oferuje ona bambus w standardowym dla drewna wydaniu – panele, deski, forniry i bloki. Produkty te pod względem właściwości technicznych przypominają twarde gatunki drewna. Poprzez proces karbonizacji naturalnie występujących w bambusie cukrów, jego odcień może się zmieniać – od naturalnie jasnego przez szereg ciemniejszych tonów aż po bogaty kolor przypominający mahoń. Takie rozwiązanie jest ekologiczne i daje wiele możliwości w aranżowaniu wnętrz.

 

Dziś nie jesteśmy już ograniczeni do homogenicznych materiałów. Temat materiałów nowej generacji jest bowiem jak najbardziej związany z kompozytami. Osadzony w Zurychu projektant Beat Korrer jest jednym z wielu designerów kreujących materiały kompozytowe z naturalnych produktów. Jego materiały, pod nazwą Fluid Solids, mogą być obrabiane za pomocą termoplastyki, a także barwione. Użycie naturalnego spoiwa sprawia, że Fluid Solids są wolne od zapachu, toksyn i całkowicie biodegradowalne, w odróżnieniu od syntetycznych kompozytów, które bardzo trudno poddać recyklingowi.

a73ca815ffd467030be7c6ad1fea2e4e

cea9b5b8d0a5d2dac2784eb70758db90

950250157fca1564d13ef5446c78b889

Nature_KREOD_Night

Poza fizyczną obróbką powierzchni, struktury i formy naturalnych materiałów, możliwa jest także chemiczna ingerencja, pozwalająca na wprowadzenie zmian już na poziomie molekularnym.

Korzysta z tego zwłaszcza nowy rynek modyfikowanych produktów drewnianych (takich jak Platwood, Accoya czy Kebony). Chemiczna ingerencja w pewne rodzaje drewna pozwala zbliżyć ich właściwości do twardych drzew egzotycznych, dzięki czemu w końcu pojawiła się alternatywa dla tego wolno rosnącego materiału.

Proces kebonizacji pozwala impregnować drewno, wnikając bezpośrednio w strukturę jego ścian komórkowych. Ten proces umożliwia produkcję drewna o niezwykłej odporności, które nie wymaga specjalnej konserwacji nawet przed grzybami czy insektami. Nie jest on także toksyczny. Widocznym efektem kebonizacji jest czekoladowy kolor drewna, nawet w przypadku jasnych z natury gatunków.

Karbonizacja to proces polimeryzacji, jednakże produkty nie są ekstrahowane z ropy naftowej jak w przypadku plastików, ale z alkoholu furfurylowego. Jest on uzyskiwany z odpadów roślinnych. To pozwoliło na stworzenie biopolimeru Furanu, który wzmacnia wewnętrzne struktury komórek drewna, dając im wyjątkowe mechaniczne właściwości. Biopolimery, materiały produkowane przez lub z żyjących organizmów, są także materiałami używanymi w architekturze i designie np. do produkcji opakowań. Poprzez wzmocnienie biopolimerów naturalnymi włóknami, inżynierowie są w stanie kreować biokompozyty użyteczne na dużą skalę. Jest to doskonała alternatywa dla konwencjonalnych materiałów, a przykładem jednym z jej przykładów może być włókno szklane wzmacniane polimerami.

 

95bdc47568092fc1f6b46d5aa3d56dfc

ca32509b2ee7f9e0947add80fdc320e2

Nature_Moso_Airport-Madrid

Nature_Silestone--Doradus

Nature_Karrer_fair-stand_Milano-2013e

a856aa7cf57454944e0ef0a564fc2efd

Nature_Kebony_KREOD1

Nature_DMA_Old-Bearhurst