KOBIECY PUNKT WIDZENIA



Refleksja z okazji Dnia Kobiet.

Przedstawiam dziś 10 znanych projektów Pań z całego świata, z których korzystamy w naszych projektach. Bo kobiety lubią być otoczone pięknymi przedmiotami!

ScreenHunter_01 Mar. 08 11.25

1. Grupa Front Design -kolekcja Animal thing dla marki Moooi.  
 

Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken i Anna Lindgren, które obecnie tworzą studio, są świetnym przykładem, jak podstawowe reguły funkcjonalności potrafią przenikać do projektowania koncepcyjnego. Grupa startowała w 2003 roku, gdy ówczesne studentki wydziału wzornictwa odnalazły wspólny język. I choć każda z wówczas czterech członkiń formacji działała w innych przestrzeniach projektowych (tkaniny, produkt, scenografia), wspólnie postanowiły wykorzystać swoje zainteresowania i wzajemnie się inspirować. Po kilku latach stały się jedną z bardziej rozpoznawalnych grup w Europie, regularnie zaczynają się prezentować na najważniejszych wydarzeniach związanych z wzornictwem, a do współpracy zapraszają ją najwięksi projektanci, wśród nich Marcel Wanders, twórca autorskiej marki Moooi.

http://www.designalive.pl/artykul/wydarzenia/front-design-na-arenie-design-w-poznaniu

 

2. Eileen Gray- Stolik E1027

 

e1027_side_table_001
 

To jeden z najbardziej klasycznych klasyków wzornictwa. Ten niewielki stolik autorstwa Eileen Gray ma już ponad osiemdziesiąt lat, a wciąż zachwyca prostotą i świeżością rozwiązań.
 

Eileen Gray była postacią niezwykłą w świecie designu. Była architektem i projektantką o szkocko-irlandzkich korzeniach. Pionierem nowoczesności w projektowaniu zarówno mebli jak i budynków.

źródło: http://www.domosfera.pl/wnetrza/1,101999,9076308.html

 

 

3. Patricia Urquiola -sofa Bend, B&B Italia

 

110725180020_bend2

 

Sofa sprawia wrażenie ręcznie wymodelowanej o opływowych kształtach. Szwy w kontrastujących kolorach i nieregularne oparcie dodają jej charakteru.
Patricia Urquiola to światowej sławy hiszpańska projektantka, której mistrzem i promotorem na Politechnice Mediolańskiej był Achille Castiglioni. Mimo że Patricia Urquiola pochodzi z Hiszpanii, studia i życie w Mediolanie wywarły na jej prace na tyle duży wpływ, że nazywa się ją jedną z najważniejszych postaci współczesnego włoskiego designu.
źródło: http://www.top10tastes.com

 

 

 

4. Zaha Hadid -Sofa Moon System dla B&B Italia 2007

 

2908662-19740951-thumbnail

 

Jedyna kobieta (jak do tej pory) nagrodzona najwyższą nagrodą dla architektów. W 2004 roku otrzymała Nagrodę Pritzkera ( to wyróżnienie o randze Nobla -najwyższe i najbardziej cenne co może dostać architekt).

źródło: http://www.top10tastes.com

 

 

5. Ray Eames Elephant dla Vitra

 

z6200453X

 

Ray (właściwie Bernice) Kaiser urodziła się w Sacramento, w Kalifornii.

Fascynowała ją abstrakcja. Studiowała malarstwo w Nowym Jorku i współuczestniczyła w pierwszej fali abstrakcjonizmu amerykańskiego.

W Cranbrook Academy of Art zgłębiała tajniki tkactwa, ceramiki i metalurgii.

MoMA (Muzeum of Modern Art) zorganizowało konkurs 'Organic design in home furnishing' (Wzornictwo organiczne w wyposażeniu domu). Charles Eames i Eero Saarinen, we współpracy z Ray Kaiser, zaproponowali rewolucyjny projekt mebli (Organic Chair) i konkurs wygrali. Rewolucja polegała na połączeniu nowoczesnych technologii – formowania sklejki oraz zgrzewania cyklicznego, które pozwalało na łączenie metalu i drewna.

Ten projekt wyznaczył kierunek ich dalszej pracy twórczej.

Charles dbał o szczegóły techniczne, produkcyjne i surowcowe, śledził nowe technologie, eksperymentował i szukał nowych rozwiązań. Ray zwracała uwagę na estetykę, przestrzeń i formę ich prac.

żrodło: http://www.domosfera.pl
 

 

6. Charlotte Perriand Tokyo 522, 1940

 

cassina-lc4-charlotte-perriand-le-corbusier-pierre-jeanneret

 

'Mniej znaczy więcej' – powtarzała zawsze. W 1925 roku w ramach szkolnego wyróżnienia jej projekty znalazły się na paryskiej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej. Pod koniec zwiedzania wystawy trafiła do pawilonu l'Esprit Nouveau Le Corbusiera i Pierre'a Jeannereta. 'Byłam zdziwiona, ale nie zdumiona' – mówiła o pierwszym zetknięciu z dziełami papieża nowoczesności. Trzy lata wcześniej na pytanie profesora Rapina, czym chciałaby się zajmować, odpowiedziała: architekturą. Ale architektura była zajęciem dla mężczyzn, kobiecie ewentualnie pozostawało jej wyposażanie. Na szczęście pokoleniu projektantek modernizmu udaje się dowieść, że design w kobiecym wydaniu to coś więcej niż 'dekorowanie kątów swojego domu'.

żródło: http://www.wysokieobcasy.pl
 

7. DARIA BURLIŃSKA DBWT Dekoracja świetlna CEBULA (2007)

 

make-me-daria-burlinska-cebula-lodz-design-festival-2012-3

 

Pianka polietylenowa, tworzywo akrylowe, linka stalowa z regulacją wysokości

CEBULA to wiszący obiekt o o wymiarach koło 50 x 50 x 50 cm, będący pięknym źródłem rozproszonego światła. Wykonany jest z jednej, długiej wstęgi białej pianki. Akceptuje wyłącznie świetlówki energooszczędne. I jest jedyną na świecie cebulą, która nie doprowadzi do łez…

żródło: www.dbwt.pl
 

 

8. prof. Teresa Kruszewska, krzesło Muszelka 1956

 

polish-design-1955-1968-01

 

“Byłam zdyscyplinowana i ambitna. Akademia była pełna ładnych, świetnie ubranych dziewczyn, które kończyły potem jako żony przy mężach. Jak szłam przez dziedziniec, to nasi rzeźbiarze podchodzili i mówili z podtekstem: ''Teresa, chodź popozować''. Nie dałam się wrobić. Byłam zdeterminowana na pracę, która mi dawała ogromną satysfakcję.”
źródło: http://www.wysokieobcasy.pl/

 

 

9.Inga Sempé Plisowana lampa średnica 100 cm, wysokość ponad 2 metry, Cappellini, 2002

 

9556

 

Twierdzi, że zwykły korkociąg zachwyca ją bardziej niż obraz Maneta. Jej projekty, podobnie jak ona, są prowokujące i zabawne.
Talent odziedziczyła po ojcu, Jeanie-Jacques’u Sempé, słynnym rysowniku znanym w Polsce choćby z ilustracji do "Przygód Mikołajka". Francuska projektantka ma 39 lat. Pracowała w agencji fotograficznej, była modystką. Projektowania uczyła się u światowej sławy designerów Marca Newsona i Andrée Putman.

źródło: http://polki.pl

 

 

10.Monika Elikowska-Opala – MOWO Studio Fotel BUFA

 

 

bufa_240310_01

 

Fotel powstał z inspiracji ubiorem oraz detalami krawieckimi: bufami i plisowaniem. Jest to próba znalezienia wykroju na mebel, poszukiwanie nowego rozwiązania, które zastąpiłoby tradycyjną tapicerkę.

 

Dzięki zastosowaniu odpowiedniego wykroju dwuwymiarowa płaszczyzna filcu zostaje

przekształcona w formę przestrzenną przez ściągnięcie z dwóch stron sznurka.

filc poliestrowy, stal nierdzewna

źródło: http://www.mowo.pl/bufa.html